Alpas Ave udsendte 18. september singlen Darkest is the Dream. Med den fulgte en enkel video af en rose på sort baggrund skabt af Politikens fotojournalist Miriam Dalsgaard og layouter Christine Vierø Larsen. Nu følger de singlen op med en live session optaget i Brødremenighedens kirke i Christiansfeld. Med optagelsen understreger de igen deres evne til at iscenesætte følelser i et krydsfelt mellem det filmiske, det musikalske og det æstetiske.
Scenen er sat i Brødremenighedens kirke, hvor alt er hvidt. Kun de støbte lysekroner undtaget. Alpas Ave står midt i kirkerummet klædt i hvidt. En malerisk scene, der står i skarp kontrast til sangens mørke. En sang om knuste illusioner, bliver tegnet i uskyldens rene farver.
Ligesom bandet står sangen frem i sin klareste form og Mariannes imponerende vokal toner langsomt og søgende ud i kirkens rum.
Darkest is the Dream er ifølge duoen selv en ”klassisk klagesang” – det er det fortabte menneskes sorg over erkendelsen af, at det perfekte liv er en illusion. Uskylden i illusionen står overfor erkendelsens desillusion. Derimellem ligger et væld af referencer til religiøse og klassisk eksistentielle tanker.
”Vi fortolker vores virkelighed og afsøger konstant det, der ligger mellem kontrasterne. Vi genskaber og iscenesætter følelser” (Alpas Ave)
Baggrund
Alpas Ave er med deres første to singler Black Mirror og You Betray blevet sammenlignet med eventyr, FKA Twigs og drømmesyn.
Selten hat ein Debüttrack eine solche Anziehungskraft ausgeübt und zeigt auch direkt wohin die Reise geht: In eine düstere Welt. Hypnotische Züge nimmt der Song an und erinnert stark an FKA Twigs. (…) Man ist sofort addicted. – (Soundkartell om debutsinglen Black Mirror)
Efter Uhørt Festival i september skrev Soundvenue:
…forsanger Marianne Ernst Dam havde en på én gang majestætisk og mystisk aura over sig, der gjorde, at man blev suget dybt ind i musikken.
Alpas Ave er Marianne Ernst Dam og Martin Pilgaard Grishauge. De arbejder dedikeret og eksperimenterende med musikken og har en tilgang til den, som er deres egen. Lyde og toner hænger uløseligt sammen med følelsernes rum og billedlige fremkaldelser, og det betyder også, at de fra start med debutsinglen Black Mirror, som udkom i foråret, præsenterede en gennemført og gennemtænkt æstetik i pressebilleder og videomateriale.
Produktionen er båret af storslåede lydbilleder der skaber en unik og anderledes stemning i sangen. – (Bands of Tomorrow om anden single You Betray)