Magnus Tempels udgiver debutalbummet “Leech”

0
768
Foto: Phie Beckett Stenbæk

Den 7. oktober skete det endelig. Magnus Tempels udgav sit længe ventede debutalbum “Leech” og følger dermed op på de seneste års singleudgivelser, som bl.a. har taget ham til tops på P3s Upcomingliste og sikret ham en plads på GAFFAs liste over artister, man skal holde et vågent øje med.

I 2019 debuterede han på Spot Festival, og siden har den 24-årige elektroniske musiker bl.a. været udvalgt til Karrierekanonen 2021, spillet på Uhørt Festival, Hotel Cecil og i ‘Fredagsscenen live på P3’. I foråret lå singlen ‘A Picture’ i toppen af P3s Upcomingliste i hele fem uger, hvorefter GAFFA fremhævede ham i deres famøse ‘Hold Øje Med’-sektion i den seneste udgave af magasinet.

Forventningerne er med andre ord til at tage at føle på for det unge talent, der voksede op i Nivå, men længtes efter musikerlivet på landevejene allerede som helt ung teenager.

Som 15-årig rejste han Europa tyndt med sin guitar på ryggen og spillede for folk på gaden, der ville lytte til hans sange. Selv beskriver han perioden som et slags musikalsk svendestykke, der både lærte ham den ædle kunst at fange folk med sin sangskrivning, men i særdeleshed også med sin performance.

“Folk stopper jo kun og lytter, hvis de rent faktisk kan lide det, man laver. Reaktionerne er hudløst ærlige, og det lærer man virkelig noget af som sangskriver og artist”, reflekterer han.

I takt med at guitaren så småt begyndte at kede den unge Magnus, voksede kærligheden stille og roligt til den elektroniske musik. Genren gav ham et større spektrum af følelser, han kunne udtrykke, beskriver han. “Elektronisk musik kan både være sårbart og ondskabsfuldt på samme tid, og det faldt jeg bare pladask for.”

Med inspiration fra artister som Floating Points, Justin Bieber, Spleen United, Veto, Trentemøller og Schmertz begyndte Magnus at lægge grundstenene til sit dragende og melodramatiske elektroniske univers i 2018. Allerede året efter var han et af de helt nye spændende navne på den tidligere omtalte århusianske branchefestival. Den 7. oktober udgav han 11 sange, som samles under albumnavnet “Leech”.

Iglen og kamæleonen

Hvorfor “Leech” lyder det åbenlyse spørgsmål, når øjenene løber ned over tracklisten?

“Jeg har altid haft en idé om, at tosomheden var det bedste fartøj til at komme igennem livet. Jeg er ofte endt med at definere mig selv gennem et forhold eller gennem mine venner. Derfor har jeg haft en tendens til at miste mig selv – især i mine kærlighedsforhold, fordi jeg har det med at blive den person, som folk forventer jeg er i stedet for bare at være mig selv”, fortæller han og uddyber, hvordan han kan føle sig som en slags igle, der går i ét med det, den sætter sig på.

“Albummet kunne måske lige så vel have heddet “Chameleon”, fordi jeg nogle gange kan være i tvivl om, hvem jeg er uden en partner. De sidste 2,5 år albumskrivning har været med til, at jeg nu er blevet bedre til at holde fast i den jeg virkelig er.”

“Leech” indledes med de rendyrkede popsange som ‘Fata Morgana’, ‘A Picture’ og ‘If You Were Sorry’, men mørket lurer i horisonten. Efter det tillokkende fata morgana har opløst sig som en illusion, åbnes en sårbar og melankolsk verden, hvis fangarme både kærtegner og udfordrer dig.

Efter den blide begyndelse byder Magnus nemlig velkommen til et mere eksperimenterende og udforskende univers med sange som ‘Deep Dive’ og ‘Don’t Ask Why’, hvor den unge producers inspiration fra den instrumentale elektroniske verden i den grad får lov at skinne igennem.

“Opbygningen af Leech kan forstås som en fortælling i to dele – altså med en A- og en B-side”, uddyber han om det album, han selv har produceret fra ende til anden. Kontrasterne mellem et storslået sfærisk lydbillede og en til tider underspillet in-your-face vokal-produktion er et af de greb, der går igen på albummet, forklarer han:

“Min stemme kan ses som en lille bitte person, der flyder i en redningsbåd på et stort mørkt hav, som konstant truer med at tippe redningsbåden over”.

Mens sfæriske synthesizers smyger sig ind og ud mellem vocal chops, fortæller den unge Tempels historier om forliste forhold, håbefulde forelskelser, flygtig datingkultur og den svære disciplin det er at finde sig til rette i sig selv i midttyvernes kaos.

Tag med Magnus Tempels ud på det mørke ocean, og se om redningsbåden tipper over.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here