Popkunst fra grænselandet

0
1105

GRETA har med to singler i år Daughter og Hydrogen, indtaget radiostationer og nyhedsspalter både herhjemme og i Europa. Med mod til at udfordre grænserne for pop både i lyd og æstetik, inviterer hun ind i en forening af det umiddelbart catchy og det komplekse. 4. september sender hun sit første soloalbum af sted – Ardent Spring part I & II – og med det under armen tager hun både på sin coronaudskudte support tour med Teitur og sin helt egen turné.

Kitsch, cool, weird and ethereal, this is an impressive debut body of work by GRETA – THE ELECTRICITY CLUB om Ardent Spring Part I

I efteråret ’19 udkom GRETAs EP Ardent Spring part I. Sangene var skabt over en lang periode i en søgende og afprøvende proces, både personligt og musikalsk. Den anden halvdel af rejsen, som sammen med part I danner debutalbummet, har været en mere målrettet rejse mod at finde sit eget udtryk – en undersøgelse af, hvad man kommer af og hvad man bliver til.

Ardent Spring dyrker en kærlighed til 80’ernes synthpop, og GRETA bruger sine nostalgiske greb med overlæg. Vi får serveret en lethed i udtryk, en form, der leger med det kendte, men samtidig skaber en mærkbar uforudsigelighed. På samme måde leger Greta i sit visuelle udtryk med en overraskende æstetik, som trækker på det kitschede, nostalgiske og drager både betragter og lytter ind i et helt
særligt univers.

De to albumdele afspejler en udvikling i både musik og tekst. Temaerne er de samme, men blikket flytter sig. Som fra Baby på part I til Daughter på part II, som begge handler om mor-datter forholdet, men afspejler to forskellige stadier i refleksion.

”Det har været to helt forskellige processer for mig, men de er uløseligt forbundne. Part I var min rejse hen mod at kunne skrive part II. Ardent Spring er på mange måder min dannelsesrejse – en vej til at finde mig selv, til at turde, gøre og stole på det jeg laver.”

Begge dele af Ardent Spring er skrevet om foråret. Nyt liv, forvandling og gentagelse er smeltet ind i sangene – i Again, som handler om de mønstre, man bliver ved med at gentage, i The End, som ser ind i en ny tid, i Waves, som handler om personlig forvandling.

GRETA er bosat i København, men opvokset i det nordligste Tyskland, i grænselandet, hvor den danske kultur altid har spillet en rolle.

The End slutter albummet med et synth tema, som også åbner part II på Oh. En musikalsk form-hilsen til den danske digter Inger Christensen, som Greta har læst i tysk oversættelse. The End handler samtidig om at se ind i fremtiden, at se en start i en slutning. Som foråret, der slutter en cirkel og starter en ny.

Alle sangene er produceret i samarbejde med norske FARAO i Berlin.

Følg GRETA

https://www.facebook.com/greta.geschenk/
https://www.instagram.com/greta.geschenk

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here