ACT feat. Anders Blichfeldt

0
1216

Efter at have fået aflyst sin Danmarks-turné med showet ‘Alene På Scenen’ på premieredagen fik Anders Blichfeldt et ubehageligt stort hul i kalenderen. Dette satte nogle tanker igang, og ledte til en demo, som så fik en tur i producer-møllen hos ACT. Udfaldet er den varme trap/salsa-inspirerede sommersingle “Eftermiddag Kl. 10”, der handler om, at alt er vendt på hovedet.

I første omgang havde producer-duoen ACT (bestående af Anders Kozuch og Victor Thomsen) kun finjusteret, pudset og tilpasset det udgangspunkt, som Anders Blichfeldt havde sendt dem. Men så fik de besked på at slippe berøringsangsten:

“Nu går vi lige ind og hører Top 50 i DK. Nå men, det er trap, og hvad er varmt? Det er salsa. Og så prøvede vi at gøre det til et salsa/trap-nummer med fornemmelser af varme og sommer og luft. Og så har vi lavet en musikvideo, som tager samme udgangspunkt – det hele er lidt sjovt og mærkeligt og spøjst, vi hygger og har det grineren.” – Kozuch

Nummerets urbane vibe ville man normalt ikke forbinde med det tidligere Big Fat Snake-medlem. Men som han selv har forklaret, så var alt i denne periode blevet vendt på hovedet, og derfor gav det på en eller anden måde mening at lave noget virkelig mærkeligt:

“Jeg havde ikke set det nummer i den retning. Men samtidig blev jeg enormt glad, for lige pludselig kunne jeg høre, at der var noget, der faldt i hak. For nummeret handler om, at alt er omvendt i verden, der er ikke noget, der er, som det plejer at være. Og det her ville jeg aldrig have gjort, jeg var aldrig selv kommet frem til sådan en produktion. Jeg havde heller ikke opsøgt den. Men tilfældet og tiden og sangens indhold og måden, som ACT har lavet det om på, gav lige pludselig mening.” – Blichfeldt

“Vi laver heller ikke normalt urban musik i den forstand, så på samme måde, så tog vi det også sådan, at det hele er bare så mærkeligt, så det gav bare mening.” – Kozuch

Iscenesættende musikvideo

Videoen til “Eftermiddag kl. 10” er primært skudt i Anders Blichfeldts baghave, og for de tre samarbejdspartnere handlede det mest af alt om at have det sjovt med projektet:

“Det var relativt freestyle. Vi har tænkt på nogle fede skud, men det var også bare ‘hey, det ser fedt ud derovre, lad os lige prøve at gå derover’.” – Thomsen

Men det handlede også om at ‘performe genren’, så den persona, der bliver iscenesat med en underspillet humoristisk tilgang, forsøger at matche musikkens struktur. Som Kozuch påpeger, bliver det hele understøttet af, at den rolle, som Blichfeldt indtager, faktisk er virkelig fed til ham:

“Det sjove er, at Anders pointerer, at det er en rolle, ved at ‘tage den på’ – men den rolle ser stadig fed ud til ham, og den ser stadig imponerende overbevisende ud, på sådan en ‘fuck jer’-måde. Der er stadig en humor i det underliggende.” – Kozuch

For Blichfeldt handlede det igen om at lave noget, der var omvendt og på hovedet for en kunstnerisk profil som ham. Det handlede om at gøre noget, han ikke plejer at gøre:

“Jeg starter jo med at smile, og så på med solbrillerne og op med hætten, og det ryger først af til allersidst. Så det her, det er en karakter. Jeg gør noget, jeg ikke plejer, og det skulle gerne understøtte resten af fortællingen.” – Blichfeldt

“Eftermiddag Kl. 10” er ude 3/7.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here