Det post-apokalyptiske metal-unikum LLNN udsender ny single

0
960
Foto: Rasmus G. Sejersen

Den københavnske post-apokalyptiske metal-kvartet LLNN udsender til september sit tredje album “Unmaker”. Med sine massive soniske dommedags-bredsider, klaustrofobiske sci-fi-klingende synths og en tematik om teknologiens magtstrukturer og deres indflydelse på mennesket kvalificerer danskerne sig med det nye album i den grad til titlen som et af universets tungeste bands.

Den 12. august udsendte bandet albummets anden single “Obsidian” sammen med en dystopisk sci-fi video produceret af instruktør Jon Gotved/No Heroes, der er kendt for sit arbejde med bl.a. Eyes og Hiraki. Forsanger og guitarist Christian Bonnesen siger om “Obsidian”:

“”Obsidian” handler om noget ukendt, der konsumerer og opsluger alting på dets vej, for at dette skal blive en del af det ukendte væsen. Som en evigt voksende masse af kød. Det kunne fungere som en metafor for noget andet…du bestemmer.”

Instruktør Jon Gotved siger om videoen:

“”Obsidian” blev levendegjort gennem glidende scenarier af fjerne verdener, fortættede klaustrofobiske gange, giftige undersøgende lys, et uundgåelig følelse af frygt og forladte haller på kæmpe ubemandede rumskibe flydende mod intetheden. Frembringelsen af den gigantiske monolit i et rum af friktion og glemsel og endelig mødet med The Unmaker.”

“Unmaker” er produceret af Jacob Bredahl i Dead Rat Studio, synth og sound-designs er produceret af Sejersen-brødrene i Gravitated Sound Studio, Brad Boatright (Nails oa.) har masteret, og albummet udkommer 24. september 2021 på Pelagic Records.

LLNN opstod i 2014 af asken fra post hardcore-orkesteret The Psyke Project og den daværende besætning af det blackede HC-ensemble Hexis, og med denne line-up af tung-musiske veteraner tog et helt nyt væsen form på den danske metal- og hardcore-scene. Bandet gjorde sin entré i 2016 med det kritikerroste debutalbum “Loss”, som imponerede med sit distinkte massive udtryk. Men der følger mere med deres lyd end tyngden. LLNN skaber med deres afsøgende kompositioner og brug af cinematiske synths og lydlandskaber subtile nuancer i deres overvældende, smertefulde hardcore-drevne metal-lyd.

Efter europæiske turnéer med bl.a. canadiske Bison, optrædener på festivaler som Roskilde Festival, Roadburn (NL) og Arctangent (UK) og en split-EP med amerikanske Wovoka vendte LLNN tilbage med deres andet album “Deads” i 2018 – et album, der føltes mere kompakt og samtidig også mere komplekst og organisk. Bandet udforskede her i endnu højere grad foreningen af guitar- og bas-aksen med tangentspiller Ketil G. Sejersens synth-lag – en retning, som nu er videre forfulgt på “Unmaker”. De fremtrædende synths fremmaner atmosfæren og følelsen fra dystopiske, post-apokalyptiske sci-fi film med en både inspiration fra komponister og filmskabere som Brad Fiedel, Vangelis, John Carpenter og Stanley Kubrick, såvel som sci-fi og horror-spil såsom Silent Hill, Dead Space, Halo og Limbo.

En nylig udgivet kortfilm giver et indblik i skabelsesprocessen og lyd-designet på den nye plade og viser vejen fra den oprindelige lydoptagelse til det endelige resultat – en produktion, som fandt sted hos en smed med brug af forskellige industrielle maskiner. “En stor del af lyd-designet i LLNN er indledningsvis skabt med field recordings, og derefter manipuleres rå-filerne i post-produktionen”, fortæller trommeslager og lyddesigner Rasmus G. Sejersen.

LLNN har siden deres start har afstedkommet interesse fra filmkomponister og lydfolk såsom den prisvindende Peter Albrechtsen (“Dunkirk”, “Antichrist” og “Mænd, der hader kvinder”), der udtaler: “LLNNs nye album er en af de mest overvældende intense plader, som jeg har hørt i et godt stykke tid, og den måde den blander abstrakte ambiente lyde, knusende rytmer og ekstrem larm er både hypnotisk og kraftfuld. Fornemmelsen for den soniske detalje er imponerende, og for hver gennemlytning hører jeg nye elementer, ekkoer, teksturer, og jeg får nye visuelle associationer i hovedet.”

LLNN spiller releasekoncert i Pumpehuset, København d. 5. november 2021.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here