I skolen ville alle de andre være politimænd, brandmænd og dyrepassere. Men Bjarke Falgren, han ville spille violin.
Siden er violinen blevet hans bedste ven og følgesvend i en lang og imponerende karriere som violinist, og for første gang nogensinde udgiver Bjarke Falgren den 28. maj et album i eget navn. For nu har han fundet sit musikalske ståsted – og rejsen dertil er interessant.
Violinen som talerør
”Origin” afslører Bjarke Falgrens kompleksitet som musiker og lader sig ikke nøjes med én bestemt genre. I stedet er det sanseligheden, der er kendetegnende for albummets 14 numre, der undervejs tager lytteren med på interessante rejser til bl.a. Sverige, Brasilien, Afrika, Portugal, Cuba og Paris – men også til Næstved, hvor det hele begyndte.
Som syvårig så den nu firdobbelte grammyvinder et symfoniorkester i fjernsynet og blev helt betaget af musikken. Så betaget at han har spillet violin lige siden. Først i Næstveds lokale musikskole, hvor han som teenager var flov over at bære violinkassen offentligt, dernæst på det Rytmiske Musikkonservatoriet i København og siden til imponerende koncerter verden over. Derudover komponerer og producerer Bjarke Falgren musik, underviser på flere musikkonservatorier, holder foredrag og har arbejdet, spillet og indspillet med en lang række artister, herunder bl.a. Mads Langer, Mike Sheridan og Fallulah.
Men det har taget tid. For violinen er ikke bare et instrument. Den er et talerør for Bjarke Falgrens følelser og sanser. Og det er netop den sanselighed som gennemstrømmer albummet:
“Gåsehud er mit kompas i livet. Man kan kun få gåsehud, hvis man bevæger andre eller andre bevæger èn. Når jeg har arbejdet med at dygtiggøre mig på mit instrument, har jeg ikke haft fokus på at ville være den hurtigste eller den bedste, men har udelukkende haft en mission om, at jeg ville gøre instrumentet til et talerør for min sjæl – for at kunne spille præcis den musik, der strømmer gennem mig og som skal gives videre til andre.”, fortæller Bjarke Falgren, der ofte undervejs i processen finder på nye måder at anvende sit 300 gamle instrument på.
Den helt rette arvtager
Det var bl.a. Bjarke Falgrens sanselighed og improvisationsevner, der betød at verdens vel nok mest anerkendte jazzviolinist, Svend Asmussen, fik et godt øre til ham og tilmed betragtede ham som sin arvtager. Asmussen besluttede også inden sin død i 2017, at Bjarke skulle være den allerførste til at modtage ”The Ellen and Svend Asmussen Prize” for sin særlige måde at gribe musikken på:
“Jeg spiller aldrig det samme helt ens to gange. Det er jo nuet – og nuet ændrer sig. Det skal man være tro mod. Det svarer jo til at have nøjagtig den samme samtale igen, og det har jeg ikke lyst til, siger Falgren.
Men det var ikke kun Svend Asmussen, der fornemmede Falgrens talent, og det bevidner den 300 år gamle violin som efterhånden er blevet en forlængelse af Bjarke Falgrens venstre arm. Falgren fik lov at købe det dyrebare instrument af en gammel roma, der kontaktede ham efter han havde stået og spillet ved Seinen lidt uden for Paris.
“Jeg gik med over i hans husvogn, hvor han rakte en violin frem til mig og sagde: “Det er meningen, du skal spille på dette instrument”. Jeg tog violinen og spillede en enkelt tone og fik kuldegysninger over det hele. Jeg vidste bare, at jeg måtte have den violin og jeg fik lov til at købe den til et symbolsk beløb, selv om der var mange, der havde budt rigtig mange penge på den. Men han ville kun sælge den til mig”, siger Bjarke og fortæller, at fra den dag ændrede både hans spillestil og personlighed sig markant. Han føler, at den er en ”gammel dame”, der kan fortælle mange historier om de helt store følelser som passion, smerte og lidenskab gennem sine toner.
Tilbage til rødderne
”Origin” er et spændende og nysgerrigt værk, der udforsker violinens muligheder med et talent, som høres i musikkens kompleksitet og udfoldelsen af instrumentets mange facetter. Fra svensk folkemusik til cubansk dansemusik og videre numre om duften af regn og følelsen af samfundets stærke sammenholdskraft under corona. Sanseligheden er med hele vejen. Samtidig binder albummet en sløjfe på de musikalske oplevelser Bjarke Falgren har haft gennem sit liv:
”I det hele taget er ”Origin” blevet en serie af sløjfer, der nu er bundet i mit liv og en slags manifestation af, hvor jeg er nået til i mit liv. Jeg er bevidst om, hvor jeg kommer fra og af, og nu føler jeg, at jeg kan se både fortid, nutid og fremtid smelte sammen i en helhed”, siger Bjarke, der har ladet fotoet fra sin første tid som violinist pryde forsiden af sit nye album.