“Brændenælden”

0
1213

Efter et anmelderrost og prisvindende debutalbum, er folkpop-bandet Laursen den 7. maj klar med deres andet album, “Brændenælden”, der gennem en række knivskarpe musikalske portrætter af danskerne både hylder, kritiserer og karikerer vores yndige land og dets skæve eksistenser.

I en blanding af folk og pop demonstrerer bandet gennem ti sange deres musikalske håndværk, mens de fem musikanter samtidig sætter et sarkastisk og lyrisk spørgsmålstegn ved den måde, vores samfund er indrettet på.

Laursens nye album ”Brændenælden” en hyldest til danskerne – hver og en. Særligt findes der i bandets sange en forkærlighed for samfundets brændenælder – de mennesker, der ikke kan leve op til systemets forventninger og derfor ses som ukrudt, der helst bare skal luges ud i. Denne forkærlighed for brændenælderne er der kommet en række medrivende og underfundige sange ud af.

Samtidig kritiserer albummets satiriske og tankeprovokerende lyrik, med Andreas Laursens karakteristiske hæse vokal i front, det samfund, som gør livet surt for brændenælderne på både jobcenteret, kommunekontoret og arbejdsmarkedet.

“Ligesom på vores debutalbum ”Nutidslevn” er sangene på ”Brændenælden” primært observationer af mennesker. Men særligt er det et nostalgisk album om brændenælderne – dem som i en effektiviseret og vækstorienteret verden ikke er tilstrækkeligt agile, proaktive og konforme”, fortæller forsanger Andreas Laursen.

Samfundskritik, spillemænd og små brune værtshuse

”Brændenælden” er en buket af små fortællinger om danskerne i en musikalsk forening af melodisk pop, klassisk rock og humørspredende folkemusik. På ”Johnnys Sang” møder vi en venlig og lidt fordrukken mand på et røgindhyldet brunt værtshus til mundharmonika og følsom elektrisk guitar, og på ”Den Sidste Spillemand” bliver vi med banjospil og violin introduceret til en gammel, vejrbidt spillemand, der knap kan tjene til dagen og vejen.

Portrætterne er genkendelige, og bandets lyriske univers skaber en sanselig oplevelse af numrenes fortællinger. Samtidig er albummets sange små stikpiller til den måde, det danske samfund fungerer på.

På den satiriske singleforløber ”Igen” kritiserer bandet bistandssystemets anonymisering af samfundets udsatte, mens Per Dichs politisk-satiriske slagsang ”Kapitalismen” fra 1966 kommer under kærlig behandling, når Laursen i en folkemusikalsk genindspilning med masser af banjo, giver den gamle sang en #MeToo-makeover.

Laursen indskriver sig med sin sans for at gengive helt almindelige danskere i den fortællende troubadourdisciplin, og deres musik har da også sine rødder i folkemusikken. Ikke desto mindre prøver bandet på ”Brændenælden” kræfter med indflydelser, der ikke sås på debutpladen ”Nutidslevn”.

På ”En Sang Til” ledsages tekstens hyldest til alle de små, usynlige hjul i samfundets maskineri af et lydbillede, der trækker på inspiration fra kilder, der ligger langt fra folkemusikkens kernerepertoire. Tilsvarende prøver bandet på ”Dydens Sti” kræfter med en mere rocket stil, som repræsenterer en udvikling fra debutalbummets generelle atmosfære.

Begge sange er både vedkommende og aktuelle i lyset af såvel den pandemi, vi befinder os i lige nu, og af diskursen om krænkelsesparathed, som også har været genstand for opmærksom i nyere tid.

Brændenælden er indspillet på tværs af Atlanten under corona-nedlukningen. Forsanger Andreas Laursen var fanget i Chile, hvor han allierede sig med garvede kræfter i C.F.A Estudios i Santiago, mens resten af bandet indspillede rundt omkring i Danmark blandt andet i Aalborg, Roskilde og København.

Om Laursen

Laursen består af Andreas Laursen på vokal og guitar, Jonas Laursen på trommer, Martin Caspersen på guitar, mandolin og vokal, Markus Nederby på banjo, guitar og vokal, og Rune Petersen på bas. Torben Laursen har stået for mix, master og produktion.

Laursens debutalbum ”Nutidslevn” fra 2018 fik en varm velkomst af både anmeldere og radiokanaler, ligesom bandet også blev tildelt folkemusikkens sangskriverpris, Årets Helge for albummet i 2019. Laursen blev ligeledes nomineret til to GAFFA-priser i kategorierne Årets Nye Navn og Årets Solist.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here