En fortælling om kærlighed på tværs af sundet

1671

Fredag d. 12. juni 2020 udgiver Lukas Vanggaard singlen “Gøteborg”.

Singlen er en personlig fortælling om kærlighed, soulmates, misbrug, glæde og sorg. Læs nedenfor Lukas’ egne ord om sangen.

“I sommeren 2011 var jeg på ferie på Rhodos.  Jeg sad ved hotellets pool og fik øje på en smuk, svensk pige. Jeg faldt pladask for hende og gjorde alt for at komme i kontakt med hende. Det var Sofie. Vi blev lynhurtigt stormforelskede, og opførte os som kærester efter bare en uge på den græske ø. Afskeden da jeg skulle hjem til Danmark var intens – vi græd og græd. Min lillebror på 8 år sad og trøstede mig hele vejen hjem i flyet.

Sofie skulle blive på Rhodos tre dage længere.

Dagen efter jeg kom hjem, sad jeg til familiefødselsdag på Fyn, og måtte forlade selskabet flere gange, fordi jeg var ulykkelig over at være så langt væk fra Sofie. Til sidst slog min far mig på skulderen og sagde: ”Her har du 500 kr. til en togbillet til Gøteborg. Hop så op og fang hende!”
Jeg tog direkte hjem til København og gjorde mig klar til at tage til Gøteborg og hente hende i lufthavnen. Det skulle være en hemmelighed, så jeg fandt ad omveje ud af, at hun skulle lande kl. 4 om natten i Landvetter Lufthavn.

Så jeg sad i et tog fra Kastrup til centralstationen i Gøteborg hele natten. Da jeg nåede frem til stationen, gik jeg ud til taxaerne, og begyndte at fortælle om, hvorfor jeg skulle til lufthavnen. Taxachaufføren stoppede min fortælling og sagde: ”Hop ind! Fortæl videre, mens vi kører!” Han kørte mig gratis til lufthavnen in the name of love, og ønskede mig held og lykke.

Og der stod jeg så i med et dansk flag, en kuffert fyldt med håb og et hjerte, som slog dobbelt. Endelig kom hun ud af ankomsthallen, og hun tabte sin kuffert af overraskelse og begejstring og sprang i mine arme. Total forløsning.

I de kommende 2 måneder boede jeg sammen med Sofie på hendes værelse hos hendes forældre i Åmål, og det hele kunne være en romantisk og lykkelig film. Jeg ringede hjem til min daværende chef og løj mig meget, meget syg. Men han kunne se, at jeg ringede fra et svensk nummer. Så jeg fortalte ham ærligt om min historie, og han forbarmede sig. Kærlighed er et sprog alle kan forstå.

Sofie og jeg var on and off kærester i 3-4 år. Det føltes virkeligt som om, at vi var soulmates, og at skæbnen havde bragt os sammen på en græsk ferieø.

Når jeg var hjemme i Danmark, var jeg en ensom og drømmende musiker, og fik desværre smag for at ryge hash. Jeg røg dagligt i fire år – undtagen, når jeg var sammen med Sofie. Jeg turde ikke fortælle hende det, af frygt for at hun ville gøre det forbi med mig. Så jeg tog en kold tyrker hver evig eneste gang, jeg skulle besøge hende.
Jeg mistede grebet om det at ryge, og var for dårlig til at ringe, skrive og være i kontakt med Sofie – i kontakt med virkeligheden. Jeg var flygtet ud i rusen og den drømmende verden, det kan medføre. Sofie blev usikker på, om jeg havde en anden, fordi jeg var så fjern. Til sidst kunne hun ikke mere.
Da jeg endelig stoppede mit misbrug, sendte jeg et langt, undskyldende og forklarende brev til Sofie, hvor jeg bekendtgjorde, at jeg altid har elsket hende, men at jeg havde været ude i et hemmeligt misbrug. Her starter sangen Gøteborg. Det er en forlængelse af mit undskyldende brev til hende. Et spinkelt håb om, at fortiden kunne blive fremtid igen.”