Lasse Storm tog sit første musikalske soloskridt i januar 2021 med singlen “Holmegårdsvej”, tituleret efter den gade i provinsen, hvor han voksede op. Med sit debutalbum “Holmegårdsvej og andre historier” fortsætter han turen tilbage i en kærlig granskning af en vrangvendt fortid. Musikalske og personlige minder vrides igennem hans uprætentiøse, nødvendighedsdrevne sangskriverkværn og kommer ud med en helt egen lyd og fortælling.
”Mit Dannevang
Et liv så langt
som et landkort over ensomhed
Mærket op med de byer vi så
undervejs mod alt det vi mistede”
(“Miss Dannevang”)
Lasse Storm solodebuterede i januar 2021 med singlen “Holmegårdsvej”. Efter den fulgte “Ung, fuld og dum” og “Miss Dannevang”. Tre udspil, som viser en anden side af Lasse, end den vi kender fra DØR NR. 13. Han har søgt tilbage til rockens forgængere, og lyden af hans opvækst omkring Folkemusikhuset i Fensmark, i en musikalsk nytænkning af traditionsrige genrer som folk og country mikset med hans urbane inspiration og kærlighed til indiescenen.
Sangene har ramt P1, P4, P5 og P6 og gjort det klart, at Lasses nye sange appellerer bredt og udenfor typiske genrekasser. Live har Lasse i ’21 delt scener med bl.a. TV-2 og The Sandmen, ligesom han modtog årets sangskriverpris på Nashville Nights International Songwriters Festival. Men han har også indtaget de helt små scener på udvalgte værtshuse og barer.
”Jeg tror, vi møder hinanden i de små fortællinger. Vores liv føles måske sjældent sensationelle i det store perspektiv. Men det er i de små historier, vi kan se hinanden, genkende hinanden og måske finde ud af, at vi ikke er alene. Jeg tror, det er i dem, de store fortællinger ligger”, siger han.
“Jeg er bare en dreng fra landet
der er faret vild i byen
stivnet i springet fra blokken op mod skyen”
(“Søvnløs Blues”)
Sangene på “Holmegårdsvej og andre historier” tegner billeder af de mennesker og oplevelser, der har farvet Lasses liv. Skabt med et ønske om at bevare dem, når de ikke er her mere – som uforgængelige snapshots.
Fra barndommen i Fensmark udenfor Næstved førte livet ham til København, hvor teenageårenes drive, drift og dødsforagt ledte ind i et voksenliv med nær fatale konsekvenser – i ulykkelig kærlighed, depression og afhængighed, i overgivelse til byens puls, glæder og fordærv.
“De fletted’ Christianborg
ud af fedtet fra mit hår
Graved’ kanaler
i min barndoms kvaler
til mine indvolde lå
i lag omkring indre K”
(“HAVN”)
”De her sange er skrevet med et ønske om ikke at glemme, hvad vi er formet af. Musikkens spirituelle funktion har altid, siden tidernes morgen, været den samme. Den bringer os sammen på tværs af vores forskelle, lindrer vores sorger og kvaler og minder os om, hvem vi er, hvor vi kommer fra og med lidt held, hvor vi skal hen”.
“Kan ik’ se pigen for bare damer
byen for barer spejlet for baner
men dit geni er stadig større
end alle de andre aner”
(“Kan Du Huske”)
Forud for albummet kommer singlen “Kan Du Huske”, som han selv kalder en opsang til sit yngre jeg og en kærlig lussing til dem, han kender, der ender med ikke at udrette noget pga. misbrug. Musikalsk er det en kærlighedserklæring til spillemandstraditionen, et Storm’sk take på en rowdy bluegrass sang med guitar, violin og fodtramp.
Ligesom med videoen til “Ung, fuld og dum”, som blev skabt af Lasses barndomsvenner Mads og Anders Uhl, finder også en anden barndomsven vej ind på albummet. Violinen i “Ka’ Du Huske” bliver strøget af den prisvindende komponist og violinist Andreas Bernitt, som Lasse gik i folkeskole med dengang i Fensmark.
“Måske var det bedst for dig at glem’
måske har du det stadig gemt
den dag du og jeg kommer hjem”
(“Kommer Hjem”)
Efter et par årtier i København er Lasse i år igen rejst ud i provinsen. Ikke til barndomsbyen – men til en provins, hvor der er mere ro end støj. Et sted hvor det måske er nemmere at finde hjem til sig selv. Vejen ud af byen igen med albummet “Holmegårdsvej og andre historier” under armen er ligner en klassisk hjem-ude-hjem fortælling, men den er også starten på en ny historie. Lasse Storm kommer med sit debutalbum med en stærk bevidsthed og en ydmyghed overfor historien – den personlige, den fælles, den musikalske. Med alle de betrådte veje i bakspejlet finder han sin egen frem.
Den 11. marts startede albummet sit eget liv på alle musikplatforme derude.