Indie-pop trioen Fusia er frustrerede på den danske alkoholkultur

0
508

Midt på dansegulvet blandt den berusede danske ungdom står den ædru forsanger Kristoffer Rander fra det danske indie pop band Fusia med den nye single “Liqueur”. Imens bassen pumper insisterer Rander på at have en fest på trods af de alkoholiske tendenser, der er omkring ham. Sangen er et opråb om et oprør over alkoholkulturen pakket ind i dansevenlig synthpop.

Man kan næsten ikke komme uden om alkohol. Det indgår i stort set alle sociale sammenhænge, om det er den tiende øl på værtshuset, fyraftensbajeren, festivalsbongen eller påskeøllen. Alkohol er blevet et synonym med socialt samvær i Danmark – så et nej tak til alkohol bliver indirekte også et nej til det sociale. Man opdager det ikke altid når man er i det, men det bliver meget tydeligt, når man ser kulturen udefra. De fleste starter med at drikke alkohol helt fra konfirmationsalderen. Hvis man som de færreste ikke kan lide smagen fra starten, må man lade som om indtil man måske en dag kan. Det forsøgte Fusia’s forsanger Kristoffer Rander i en periode, men det er ikke lykkedes endnu, og derfor er han stoppet med at lade som om og drikker nu appelsinjuice i stedet, når byturen står for døren.

Det har faktisk store konsekvenser for samfundet både på det sociale, økonomiske og sundhedsmæssige plan, at der bliver drukket så meget øl. Danskernes overforbrug af alkohol koster samfundet mellem 9,8 og 12,7 milliarder kroner om året og antallet af personer, som hvert år dør af druk, er fordoblet på 14 år, mens alkoholforbruget per indbygger over 14 år er mere end fordoblet på godt 20 år ifølge en undersøgelse. Det er voldsomme tal og det kan næsten ikke undre nogen, når man I Netto kan man drikke sig fuld i billigt øl, som kan koste helt ned til 3 kr for en dåse, og reelt set er billigere end at købe f.eks. en appelsinjuice.

Det undrer Kristoffer Rander at der ikke er de samme politiske visioner, som der har været mod rygning, men det virker til at det er en upopulær holdning at indføre strammere alkoholregler. Det er som at vi alle godt ved, at der er noget galt med vores alkoholkultur, men ingen gør noget ved det, fordi det er så integreret en del af vores samfund. Mange andre lande har indført strammere alkoholregler, hvilket har ført til en sundere alkoholkultur blandt unge. I USA er aldersgrænsen for at drikke alkohol 21 år, og i Sverige og Island er grænsen 20 år. I Sverige er der også forbud mod salg og servering af alkohol til gymnasiefester – så det faktum er at det kan lade sig gøre.

Man må indse at det måske går lang tid før der bliver taget et større initiativ på den politiske plan, så man kan evt. starte med at gøre noget på den individuelle plan. Kristoffer har derfor en lille bøn: Tag bedre hensyn til hvis der er nogen der ikke drikker, sørge for der er et alternativ til festlige arrangementer og lad være med at byde alkohol til folk, som ikke drikke alkohol”

Udover den generelle alkoholkultur er selve musikbranchen også dybt sølet ind i alkohol. Næsten alle køber mindst en øl eller to til koncerter og Roskilde Festival er for nogen nærmest mere et synonym med drukfest end en musikalsk oplevelse. Mange bands bliver i starten lønnet med alkohol i stedet for penge for koncerter og musikere bliver ofte anvendt i øl-reklamer, og Tuborg lejer tourbusser ud. På trods af at det giver noget eksponering og hjælper musikere økonomisk, er det også automatisk reklame for alkohol, og det kan få folk til at tro, at de to ting går hånd i hånd.

Det er et meget seriøst emne, som bør få mere opmærksomhed, og derfor har Fusia prøvet at få noget fokus på emnet ved at camouflere det i festglad discopop, som man kan sætte på til sin næste alkoholfri fest. “Liqueur” er den anden single fra Fusia i 2022. I starten af august udgav de singlen ‘So Queer’, og i løbet af sommeren i år, indspillede de deres debutalbum, som udkommer engang i 2023.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here