Død flagermus sparker liv i gammel sang fra The Boy That Got Away

0
574

Havde det ikke været for coronaepidemien, var det fem år gamle nummer Bring Back The Song nok aldrig blevet indspillet. Men i den aktuelle samfundssituation beskriver den næsten profetisk det liv, som mange musikere og koncertgængere lever netop nu.

Det er efterhånden svært at huske, hvornår vi sidst kunne stå og svede på et lidt for menneskeproppet og tilrøget spillested med en iskold fadøl i hånden og synge så højt, at dråberne fra mundvigen havner i nakken på koncertgæsten foran. For lyden af en tung bas eller en velspillet guitar er en saga blot på de danske spillesteder.

Den larmende stilhed kan også mærkes, da det århusianske rockband The Boy That Got Away en kold tirsdag aften i januar mødes i deres lydstudie i en forstad til Århus, efter de selvfølgelig alle er testet negativ for coronavirus. Snakken går ikke længere på livets svære og store spørgsmål, som normalt er emner, de tager op i deres hårdtslående rocktekster, men i stedet taler de om COVID-19 – præcis som alle andre.

Spådomme og corona-forudsigelser

Det får trommeslageren Casper Simonsen til at trække en mere end fem år gammel sang frem, som for første gang nogensinde giver mening. Teksten er noget af det nærmeste bandet kommer en uhyggelig spådom og rammer næsten profetisk de udfordringer, som ikke bare trioen, men nok også størstedelen af befolkningen, står overfor.

Jeg faldt tilfældigt over den gamle sang og til min overraskelse passede teksten rimelig godt til de følelser, jeg gik og havde om musikbranchen for tiden. ”Bring Back The Song,” det taler for sig selv, siger Casper Simonsen

Det er forsangeren Tim Alvin Boström, der har skrevet sangen, lagt den væk og glemt alt om den.

Ordene flød ud af mig for fem år siden, men jeg anede ikke, hvad sangen handlede om og da slet ikke, at den blev et forvarsel om de her underlige tider. I dag rammer sangen jo nærmest helt poetisk alle de følelser og tanker, som følger med under den her opslidende pandemi, siger Tim Alvin Böstrom.

Samler cremen af århusiansk musikalsk talent

Det krævede heller ikke megen overtalelse at få den anerkendte producer Tue Madsen, som blandt andet står bag produktioner med Meshuggah, Babymetal og Sick Of It All, med på projektet. Han har haft sangen gennem mastereringsmaskinen i sit studie Antfarm Studios. Det er blevet til en blødere form for rock end både han og The Boy That Got Away normalt begår sig i, men det tvist betød, at de kunne invitere flere indenfor, og fordi sangen ikke bare har et vigtigt budskab men også kant og sjæl, sagde den århusianske sangerinde Kajsa Vala også straks ja.

Ud over velsignelsen af Tue Madsens veldrejede masterering og Kajsa Valas støvede americana- signaturstemme, valgte The Boy That Got Away at kontakte flere af deres kollegaer og venner i branchen. Mens Mikkel Carlsen fra Port Practice Productions har indspillet, mixet og produceret sangen, har musikerne Malthe Nørgaard og Magnus Jakobsen, fra bandet SUNDAYS, også medvirket på indspilningen.

Vi er beærede over, at det, vi mener, er cremen af musikalsk kunnen i Århus prompte sagde ja. Det er en gruppe branchefolk, som vi har den største respekt for, siger bassist Mathias Gregersen.

Tilbage er der bare at håbe, at udgivelsen af sangen kan være et forvarsel om, at livemusikken overlever og vender tilbage med fornyet energi – og gerne snart!

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here